torstai 22. syyskuuta 2016

Posti haravoi mediamillit. Mitä siitä seuraa?

Nappaan palstan avajaisaiheeksi Postin, jonka tiedotus on piristänyt yritysuutisia keväästä alkaen. Viimeksi Posti säväytti viikko sitten haravointipalvelullaan, joka oli jatkoa keväiselle ruohonleikkauspalvelulle.

Uudet avaukset ovat herättäneet hämmennystä ja naureskelua, mitä ei voi pitää täysin kohtuuttomana. Vaikutelma harhailusta palvelukehityksessä on kuitenkin väärä.

 
Kustin uusi hybridi?

Ruohonleikkurin takaa paistaa mainio idea. Se kirkastuu, jos katsoo yhtiön tiedotusta tarkemmin. Samalla selviää, missä tällaiset, kaikki kynnykset ylittävät uutisaiheet syntyvät.

* * *


Palataan ensin kevääseen. Posti ilmoitti 13.4. alkavansa leikata asiakkaidensa nurmikoita. Aihe muistutti läheisesti kaksi viikkoa aiemmin julkaistua aprillitiedotetta, jossa kerrottiin poneilla tehtävästä jakelupilotista.

Nyt oltiin kuitenkin tosissaan. Mahtava mediamylläkkä alkoi. Aihe eli viikkojen ajan blogeissa, keskusteluissa ja toimituksellisessa mediassa. Julkisuus oli kirjavaa, mutta Posti sai valtavasti mediatilaa, joka juttuni varsinainen juoni.


* * *


Mistä julkisuus sai alkunsa? Se näkyy Postin mediatiedotteessa, joka on julkaistu  yhtiön tiedotussivulla.

Kesäkuun 15. päivän info kertoi strategian päivityksestä vuosille 2016–2018. Tekstissä on selvä linjaus:
”Haemme rohkeasti kasvua uusista kotiin tarjottavista palveluista ja ateriakuljetuksista.”


Idea ruohonleikkuusta tuli henkilöstöltä, mutta strategian lause kertoo – olkoonkin julkaistu palvelun jälkeen – miksi se toteutui ja päätyi uutiseksi.

Yritysten julkisuudessa, kun puhutaan isosta mediahuomiosta, on yleensä kyse samasta asiasta. Uutisarvoisimmat aiheet syntyvät rohkean strategian seurauksena tehtävistä rohkeista teoista. Pelkällä viestinnän ideoinnilla on vaikea yltää samaan.

Jos aihe on uutisarvoinen, viestinnän työ on helppo. Julkisuus on taattu jo ennen tiedotteen kirjoittamista.

* * *


Digitalisaatio syö yhä Postin perinteistä toimintaa, mutta yhtiötä ei voi syyttää kangistumisesta. Tiedotteista huokuu start up -henki.  Uusia avauksia on tehty yllättävän runsaasti, vaikka yt-neuvottelut rasittavat toimintaa ja henkilöstöä.

Ruohonleikkuu on vain yksi sivujuonne Postin laajentumisessa koti- ja ateriapalveluihin. Seuraavat tiedoteotsikot antavat paremman kuvan etenemisen laajuudesta:

Posti ja Securitas aloittivat hälytys- ja vartiointipalveluihin liittyvän alueellisen yhteistyön (4.2.)
Posti toteuttaa uusia kotipalveluita Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirille (10.2.)
Posti kuljettaa Turussa kaikki kaupungin kotiateriat (18.02.)
Postin uusien kotipalveluiden johtoon nimitettiin Petri Kokkonen (4.5.)
Posti uudistaa ruuan verkkokauppaa: ruokaostokset postin ja pakettien kanssa samalla kyydillä kotiovelle (24.5.)
Posti ottaa vahvan jalansijan elintarvikelogistiikassa Suomessa - osakekauppa logistiikkayhtiö Veinen kanssa päätökseen (10.08.)

Lisäksi on muitakin varjoon jääneitä uusia avauksia. Posti on tiedottanut mm. vertaiskaupan tavaranvaihdon pilotista sekä mahdollisuudesta tehdä konttorissa nettilaina-hakemus. Kaikkea uutta yhtiön tiedotus ei edes kerro erikseen. Esimerkiksi Pirkkalan Linnakallion logistiikkakeskuksessa tarjottavasta huonekalujen kokoomispalvelusta raportoi Aamulehti 19.8.

Postille ilmeisen merkittäviä uutisia ovat olleet jakeluaikataulujen uudistus, hiilisitoumus, verkkokauppa-hankkeet, ensimmäisen ICT- ja digitalisaatiojohtajan valinta, kansainvälisten rahti- ja logistiikkatoimintojen järjestelyt ja isot kalustohankinnat.
 

* * *

Mihin kaiken keskellä tarvitaan julkisuutta ruohonleikkuusta ja haravoinnista, vaikka niiden Postille tuoma taloudellinen hyöty on epäilemättä pieni?

Ruohonleikkuu vaikuttaa olleen helpohkosti toteutettava päänavaus ja hyvin tietoinen mediatempaus. Se on onnistunut tehtävässään. Hämmennystä syntyi, huomiota sitäkin enemmän.

Suomalaisille on nyt selvää, että Postilta voi paitsi odottaa kotirintamalla mitä vain, myös saada apua muissakin asioissa kuin jakelussa. Se ei ole vähäpätöinen seikka, kun yhtiö laajentaa  kotipalveluitaan.  Ja laajennusta on luvassa. Yle kertoi toukokuussa, että Posti pohtii jopa oman hoitohenkilökunnan palkkaamista.


* * *


Ruohonleikkuusta on matkaa hoivapalveluun, mutta mielikuvina mitattuna selvästi vähemmän kuin postinjakelusta.

Posti ansaitseekin onnittelut oivallisesta taktiikasta. Kuinka uutta toimintaa voisi näkyvämmin lanseerata – vieläpä ilman mainosbudjettia? Tehdessä on roiskunut, mutta lopullinen vaikutus kääntynee Postin selkävoitoksi.

Luvassa on todennäköisesti lisää yllättäviä palveluita. Osa niistä haihtunee myöhemmin markkinoilta, kuten start upeilla on tapana. On kuitenkin selvää, että Posti voi nousta vahvaksi tekijäksi kotipalveluissa. Se on ylivoimainen yhdessä tärkeässä lajissa.


Strategiajohtaja Sanna Ahonen kiteytti edun tiedotteessa 15.6. 
 " Me käymme jokaisen suomalaisen kotiovella viisi kertaa viikossa, ja meillä on koko Suomen kattava verkosto, jota me voimme hyödyntää uusien palvelujen tarjoamisessa."